Kutatóműhely
Szociális Kompetencia Kutatócsoport
KUTATÓK
EGYETEMI EGYSÉGEK
TUDOMÁNYÁGAK
KUTATÓMŰHELY VEZETŐJE
KAPCSOLAT
KUTATÓMŰHELY BEMUTATKOZÁSA
Az elmúlt évtizedekben a nemzetközi pszichológiai kutatások egyik nagyon fontos területévé vált a társas viselkedés vizsgálata. Számos elméleti munka és empirikus vizsgálat foglalkozik a viselkedést meghatározó szociális kompetencia mint pszichikus rendszer működésével, valamint a fejlődését befolyásoló tényezők sajátosságainak feltárásával. Az eredmények ismeretében számos olyan külföldi segítő-fejlesztő program jött létre, amely jól alkalmazható a gyógyítás, a csoportépítés és a pedagógia területén egyaránt a szociális viselkedés hatékony működésének elősegítésére. Magyarországon a szociális kompetencia nem preferált kutatási téma sem a pszichológiában, sem a pedagógiában; nagyon kevés empirikus vizsgálat született eddig, valamint szintén csekély az óvodai és az iskolai keretek között alkalmazható programok száma.
A Szegedi Tudományegyetem Neveléstudományi Intézete (korábban Pedagógiai Tanszéke) az egyik olyan hazai kutatóhely, ahol a szociális kompetencia vizsgálatával régóta foglalkoznak. Nagy József professzor szakmai irányítása mellett közel 20 éve indult meg egy olyan kutatóképzés, amelynek eredményeként mára megérett a helyzet egy karok közötti kutatócsoport létrehozására.
A Szociális Kompetencia Kutatócsoport legfőbb célja a szociális kompetencia interdiszciplináris (pszichológiai, idegélettani, biológiai, pedagógiai és szociológiai) vizsgálata, ezen belül a szociális kompetencia fejlődését meghatározó tényezők (kulturális, családi, iskolai, kortársi); a különböző szociális készségek és képességek fejlődésének és fejlesztési lehetőségeinek; a szociális és egyéb motívumok működésének; a szülői, elsősorban az anyai viselkedés befolyásoló hatásának; valamint az interkulturális és a szociális kompetencia összefüggéseinek vizsgálata.
A kutatócsoport tagjai már eddig is több közös kutatási projektben dolgoztak együtt, az eredményeket közösen publikálták és mutatták be hazai, valamint nemzetközi konferenciákon. A kutatócsoport létrejötte az eddig folyó kutatások folytatását és újak kidolgozását teszi lehetővé egy szorosabb együttműködési forma keretében.
KULCSSZAVAK
KUTATÁSI PROJEKTEK
- A szociális készségek és képességek diagnosztikus mérésének és fejlesztésének lehetőségei 6–12 éves korban
- SISA-vizsgálatban való részvétel
- Óvodás korú gyermekek szociális kompetenciájának jellemzői – agresszív és proszociális viselkedés
- A szociális kompetencia néhány – szociális, érzelmi és kognitív – összetevőjének és kapcsolataik fejlettsége és fejlődése
- A szociális kompetencia alakulásának családi és iskolai meghatározói
- A szociális kogníció idegtudományi alapjai
- A stresszel való megküzdés serdülőkorban
- Tervezés és döntés serdülőkorban
- Énkép és önértékelés serdülőkorban
- Social and Emotional Learning in Vocational Education – SELVET (2013–2015)
- A szociális kompetencia periodikus mérése (a TÁMOP 3.1.8.-09/1-2010-0004 számú kiemelt projekt keretén belül)
- Szociális készségek és képességek diagnosztikus mérése online környezetben (a TÁMOP 3.1.9-11/1-2012-0001számú projekt keretén belül)